Taide aineettomana omaisuutena lyhennelmä

Lopetetaan nuo puheet murhista ja varkauksista yms. Tekijänoikeus asiat on jo moneen kertaan todistettu olevan täysin oma alansa jonka vertaaminen muihin rikoksiin on samanlaista kun vertaisit murhia suojelu puun kaatoon.

Suomalaiset tunnetut musiikkiartistitkin ovat yhtä mieltä asiasta että jopa omien levyjensä hinnat ovat liian kalliita. Elokuva ala on laskukierteessä ei suinkaan nousseista tuotantokustannuksista vaan pilviin kohonneista filmitähtien palkkioista. Hintojen kasvaessa yhä enemmän ihmisiä löytää internetin ääreltä ilmaisen piraatti tarjonnan. Kumpi houkuttaa itseäsi enemmän ylä-aste opiskelijana? 12 euroa + matkat elokuvalipusta vai ilmaiseksi internetistä? 60 euroa tai enemmän konsolipelistä? uusimmista pc peleistä 20 - 70 euroa?

Minä tiedän että artistin kuuluu saada oma palkkansa. He tekevät työtä jotta minunkaltaiseni kuluttaja voi hetken unohtaa opiskelukiireensä ja rentoutua elokuvan ääressä tai kotimatkalla kuunnella lempikappalettaan autossa. Heidän kuuluu saada palkkansa mutta kertoisiko joku selvästi, yksinkertaisesti ja lyhyesti..missä on vika kun artisti itse sanoo levynjensä maksavan liikaa? Elokuvat tuottavat kyllä ja elokuvan tuotanto ja mainoskustannuksia tarkkaillessa ainakin Yhdysvaltojen kohdalla elokuvien katetuoton pitäisi saada maineikkaimmankin tuottajan hymy korviin saakka, mutta elokuvan päätähden/tähtien palkkashekkien riipaistessa siivun tuotoista hymy kääntyikin alaspäin.

Keskiverto kesätöitä tekevä korkeakouluopiskelija kuten minä elän ainoastaan KELA:n opintotuella eli vuokrat maksettuani summa on noin 220 euroa kuussa. Noista kuluista maksan matkani kotipuoleen (asun viikot opiskelupaikkakunnalla ja viikonloput kotona) ruokani ja laskuni. Tuon summan loppu osalla kustannan kuukautiset taiteelliset virikkeeni. Musiikkilevyjen ostaminen ei tule kuuloonkaan saatika elokuvissa käyminen.
Ei näillä hinnoilla.

Missä on vika??

Syndicate content