Ohjeita aloittelijoille?

Moi. Kysyisin muutamia kysymyksiä näihin hommiin liittyen:

-Kiinni jäämisen riski

Kun jää kiinni,kuinka iso sakko on vaikkapa yhden elokuvan latauksesta?
Miten voi jäädä kiinni?

-Omien .Torrenttien teko

Kun tekee omia torrentteja ja laittaa vaikkapa TPB:hen niin voiko siitä jäädä kiinni vaikkapa että saadaan selville Jakajan IP-osoite? Tai jotain vastaavaa?

-Muu

Onko aina ''Torrent'' laiton? esimerkki: Jos laittaa jonnekkin torrent sivuille oma tekemän pelin/videon etc.?

Kyllä näistä jutuista jo aikapaljon tiedän,mutta haluan vain varmistaa,kiitos =)

Selvennystä.

Ensinnäkin, kiinni jäämisen riski on hyvin pieni. Arviosin että Suomessa on ainakin miljoona warettajaa, kuka enemmän ja kuka vähemmän aktiivinen. Kuitenkin kiinni jääneitä ja rangaistuja on vain kourallinen. Virkavalta on enemmänkin näitten torrent trackkerien sivustojen perässä, sillä lataajia on aivan liikaa tutkittavaksi. Muistelisin kiinni jäämiset ovat pääosittain jotain useiden useiden teratavujen lähettäjiä tai käräytettyjä.

Torrentteja voi tehdä vaikkapa µtorrentilla tai torrren makerilla. Itse teen µtorrentilla, torrenttia tehdessä tarvitaan tracckkeri, jonka osoite kirjoitetaan trackkereita pyytävään kohtaan. Trakkerin osoite on esim. TSOB:llä:
http://tracker.thepiratebay.org/announce
udp://tracker.thepiratebay.org:80/announce
Yksi trackkeri yleensä riittää, mutta ei muistakaan haittaa ole. Trakkeri yksinkertaisuudessaan laitetaan torrent-tiedostoon sitä tehtäessä. Ohjelmalle annetaan haluttu tiedosto jonka jälkeen se määrittelee sen palasiksi. Tämän määrittelyn sekä trakkerit kirjataan XXX.torrent nimiseen tiedostoon joka tallennetaan, ja joka voidaan laittaa nettiin ja luonnollisesti myös omaan Torrenttiin. Omalle torrentille pitää yleensä myös kertoa mistä kyseisen tiedoston löytää.

Piratebay ei tallenna mitään tietoa käyttäjän IPosoitteista, kirjautuminenkin toimii oman tietokoneesi evästeillä.

Torrentti ei ole jos se ei sisällä laitonta materiaalia. Tunnettuna esimerkkinä tämä Piratebayn creative commos lisessoitu "Nasty old people". Torrentilla voi täysin laillisesti lähettää esim. abandomwarea tai oma tekoista materiaalia (mikäli sen materiaalina ei ole käytetty esim to-lailla kiellettyä musiikkia).

Toivottavasti helpotti asiaa, kysy jos jäi epäselvää

Trakkereista

Ylläoleviin ohjeisiin pieni päivitys/täsmennys trakkereiden osalta. Pirate Bayn omissa nimissä oleva trakkeri ei ole enää käytössä, joten Pirate Bayn ym. julkisten torrent-sivustojen kautta jaeltavalle materiaalille trakkereiksi kannattaa panna esim.

http://tracker.openbittorrent.com/announce
udp://tracker.openbittorrent.com:80/announce
http://tracker.publicbt.com:80/announce
udp://tracker.publicbt.com:80/announce

ja lisäksi ruksata DHT-optio päälle, jotta jakelu sujuisi tarvittaessa myös ilman trakkereita. Noista yllämainituista openbittorrent.com näyttäisi olevan hyvin toimiva ja luotettava, publicbt.com pyörii vähän satunnaisemmin.

Jos haluat syystä tai toisesta julkaista ja seedata torrenttisi anonyymisti, käytä systemaattisesti jotain IPREDator/Relakks tyyppistä anonymisointipalvelua, joiden hintataso on n. 5e/kk. Tällöin muut torrentissasi kiinni olevat netinkäyttäjät näkevät sinun julkaisevan ja seedaavan jostain anonyymista ruotsalaisesta (tai muunmaalaisesta) IP-osoitteesta käsin.

Kiva tietää

Ajattelinkin että miksi nuo mun seedaukset käyttää vain Openbittorrentttia. Aina oppii uutta, vaikkei lähtisikkään kotoa. :-)

Kiitos...

No kiitos vaan noista tiedoista. =)
Viel sen verran kun latasin yhen TV tuotantokauden,avasin ja kansiossa oli kaikki 24 jaksoa (.avi tiedostoina) sitten latasin erikseen netistä textitykset ( .srt tiedostoina) ja mulla on tässä muutama softakin: Prism Converter,BS player,VLC-player,Windows:in perus ohjelmat ja AVS video makerit etc. ja kaikkea muuta Neroa.

Noh,onnistuin jotenkin laittamaan textitykset ja tallentamaan...sitten siirsin levylle,mutta DVD-soitin ei tietenkään tukenut .avi:a ja yritin konvertoida jollain ihmeen softalla .Avi tiedostot .Vob:iksi mutta softa väittää että jokin on pielessä plapla...Neuvoja? :)
Tai sitten mitä muuta tiedostoja tuollanen normaali hopea DVD soitin/PS2 lukee? mahollisesti voisin konvertoida Prism:illä MPGE,WMV,FLV,3GP,MP4,ASF,MOV ja on mulla tässä niitä muitakin softia missä on enemmän tiedoston muotoja.

AVI -> DVD

Itse en lähtisi tälle tielle vaan sijoittaisin hyvään näyttöön (tai lättytelkkariin) ja kuulokkeisiin, jotka kytkisin tietokoneen jatkeeksi. Siinä onkin sitten viihdekeskus valmis.

Sivumennen, tämä ei ehkä ole oikea sivusto näille kysymyksille :) Ehkä saamme VV:n kommentin asiaan?

Onko DVD-soittimesi vanha?

Onko sinulla mahdollisesti vanhakin DVD-soitin? Monet uudemmat DVD-soittimet tukevat AVI-tiedostoja ja ymmärtävät myös tekstitystiedostoja (pidä vain huoli, että tiedostonnimet vastaavat toisiaan). Joten jo oman vaivannäön kannalta on harkitsemisen arvoista sijoittaa satanen uudempaan DVD-soittimeen, joka ymmärtää AVI- ja muita yleisimpiä nettilevityksessä käytettyjä formaatteja. Esimerkiksi Philipsillä on edullisia tavarataloissa myytäviä malleja, jotka osaavat hoitaa homman hyvin, minulla on itselläni käytössä parikin sellaista. Huomaa, että tällaiset DVD-levyt poltetaan aivan tavallisina datalevyinä (sinne vaan kaikki AVIt ja niihin liittyvät tekstitystiedostot niin paljon kuin levylle mahtuu) , joten .vobien ja muiden virallisilta DVD-leffalevyiltä löytyvien tiedostojen kanssa räplääminen on tarpeetonta.

ConventXtoDVD on mulla

ConventXtoDVD on mulla toiminut.
Se on toki maksullinen, mutta videoista päätellen osaat jo asioita, joten uskallan sanoa että kattele TSOB:stä. Se on siis ohjelma joka muuttaa sen oikeaan muotoo, mahdollistaa valikkojen teon, tukee muuten neliytisiäkin ja polttaa sen levylle (4 sarjassa on myös tämä "San Andres poltto", eli se polttaa sen mahdollisimman helposti luettavasti). Ole muuten harkinnut jopa kys. softan ostamista, mutta en näye sitä vielä ihan viiden kympin arvoiseksi.

Ongelmana voi myös olla DVD +/- yhteen sopimattomuus vanhoissa DVD malleissa. Tai jopa levynmalli voi haitata, sillä jotkin soittimet tuntuu vierastavan etenkin Sonyn levyjä. Suosittelen lämpimästi "Verbatimin" levyjen käyttöä.

Huomaa toki että esim. .img tai iso muotoiset filmit voi polttaa suoraan esim. ImgBurnilla.

Edit; tämä muuttaminen on melko pitkäaikaista, kovallakin koneella. Jotta uusi DVD soitin voi olla hyvä idea, mutta meillä siitä levyjä katotaan auton alkuperäisestä soittimesta, jotem mulle tuo ei esim. ole mahdollista.

Sonyn soittimia kannattaa

Sonyn soittimia kannattaa myös varoa, ainakin itselläni kohtuullisen uusi Sonyn DVD-soitin ei tukenut muuta kuin vakio-DVD:tä. Taustalla lienee Sony-konsernin oma elokuvatuotanto, jonka vuoksi konsernin elektroniikkapuolen kuluttajatuotteitakin kastroidaan antipiratismin hengessä. Omien kokemusteni perusteella en suosittele Sonyn tuotteita piraateille.

Kummisetä Sony

Sonyn DVD:tkääm ei taho pelata joka soittimessa ja epäilempä että Mersussa olevan BOSE:n audio systeemissä on juuri sonyn soitin joka ei soittanut edes "madoxi"a. Mutta samoin oli mb:n Navi soittimessa jollain jääny halppis levy jumiin koska se oli vissiin liika paksu, joutui Veholle maksamaan vehon hinnat että sai piraattilevynsä edes ulos. Mutta se mitä sanon että "Verbatim"in levyt on tähän asti pelannu kaikissa vehkeissä johon oon lykänny ja ovat muuten monen muunkin suosiossa hyvän laatunsa vuoksi.

Ei pelkästään piraateille!

Opiskelen elokuva- ja tv-alaa. Minulle tämä käytännössä tarkoittaa sitä että en voi turvallisesti katsella OMIA tekeleitäni Sonyn soittimilla. Ehkäpä olenkin ottanut omista teoksistani piraattikopioita ja Sony haluaa suojella minua itseltäni?

Tarkkana myös kameroiden kanssa!

Alan opiskelijan kannattaa olla tarkkana myös videokamerahankinnoissa. Muistan takavuosilta tapauksen, jossa ystävä Australiasta nauhoitti videomateriaalia uudella hienolla digivideokameralla ja lähetti sen tänne Eurooppaan katsottavaksi – ei onnistunut, koska kamera oli pakkosyöttänyt videoon jonkin aluekoodin, joka esti jatselun Euroopasta ostetulla nauhurilla. Että sellaista kivaa. Aivan nykytilannetta en tunne, mutta kannattaa todellakin olla tarkkana myös videokameraa hankkiessaan, erityisesti, jos merkki on Sony.

Tuttu juttu

Usein videoissa joita lataan on tämä alue koodi. Se piti asettaa asemaan joka kerta uudestaa ja lopulta se jämähti johonkin aasiaan kun sallitut muutto kerrat oli lopussa. :-| Onneksi asemaan sai ajettua alkuperäiset asetukset kun koneen sai aukaistua.

Kts

No kiitti kiitti,enköhän mä näillä neuvoilla pärjää. =)

Sori, kysymystä viellä...

Kysymyksiä taas pukkaa XD

Laitoin TPB:hen yhden .torrent:in ja lataajia sellanen 36,sitte ihan huvin vuoksi päätin testiksi ladata oman tiedostoni :P
Sitten huomasin että tiedosto ei lataa yhtään ja prosentit ei mene ylös päin...laitoin DHT:n etc. ja toimivat Trackerit mutta miksi ei sitten toimi? Torrentin pitäisi olla ihan kunnossa muutenkin.

Neuvoja? :O

Lähteekö sulta kuitenki

Lähteekö sulta kuitenki tavaraa muille? Onko muita jakajia jo? Jos samaa torrenttia yrität ladata, mikä listasta jo löytyy, niin yleensä softa tunnistaa sen ja lisää vain seurantapalvelimien osoitteet. Jos ei muita jakajia vielä oo, niin pitäisi onnistua vaan siihen asti, kun mitä oot lähettäny. Voi olla myös NAT-ongelma. Toimivatko palvelimet? Jos ei, niin mitä erroria näyttää palvelimet-välilehdessä(olettaen että utorrenttia käytät, jos jotain muuta käytät, niin suosittelen tota). Yritätkö jakaa julkaisua samalla, kun lataat? Yleisimmin syy siihen miksei joku toimi löytyy noista palvelimista olettaen että sellasia käytetään, eli meeppä tsekkaa niiden tila ja errorit.

Jos tavaraa lähtee ja kaikki muuten toimii, miks sun ede pitäis saada se ladattua koneelle jos kerran löytyy jo?

Noh,ei taida muillekkaan

Noh,ei taida muillekkaan tulla prosentteja...ja jakajiakaan ei ole yhtään,trackerit ovat toiminnassakin.Sekä käytän uTorrenttia 1.8.4

Sama torentti

ja lähettää ilman ongelmia (Up speed ~40k/s). Elikkä sulla näkyy lataajia? Koitappa ekaksi laittaa pakotettu aloitus. Oletko yrittänyt kauankin? ja mikä torrentti (laita vaikka linkki) niin voin koittaa ladata sitä.

Ps: Jos lattaat muutakin, niin kannattaa omalle torrentille laittaa korkeampi prioriteetti.

Oon yrittäny j0 jotenki... no

Oon yrittäny j0 jotenki... no tossa ois: http://thepiratebay.org/torrent/5173501/Over_The_Top_(1986)

Lukeeko ohjelmassa torrentin

Lukeeko ohjelmassa torrentin vieressä "Valmis"? Siis puhun nyt siitä alkuperäisestä, jonka laitoit jakoon, en siitä mitä koitat ladata? Mitä ohjelmaa käytät? Jos utorrent, niin onko ylöspäin osoittava vihreä nuoli?

Luki valmis,mutta poistin

Luki valmis,mutta poistin sen,eikö muka ois saanu poistaa? :O
(uTorrenttia käytän)

Riippuu mitä yrität. Jos

Riippuu mitä yrität. Jos yrität jakaa, et saa poistaa sitä, koska silloin loppuu myös jakaminen. Jätä se valmiiden torrenttien listaan jakamaan.

Eli koitahan ladata ko. torrentti uudestaan tpb:stä, laita latauskansioks sama, kun missä tiedosto jo on, anna tarkistaa ja jätä torrentti valmiit-listaan.

Toimii.

Nyt toimii. =) kiitoksia jälleen avusta XD

Syndicate content